Brugervalgt tonekurve i Nikon D70

Nikon D70 er et fremragende kamera, hvad alle tests også viser. jeg er selv særdeles tilfreds med det. MEN - der er et problem, billederne bliver næsten altid svagt underbelyst.

Jeg har været i tvivl om det var mig, elelr kameraet, der var noget galt med, men under alle omstændigheder bruger jeg stort set altid en eksponeringskompensation på +0,33 eller +0,66 EV. Det har jeg bare vænnet mig til, så bliver fotos ganske flot belyste, som det kan ses i vores billedgallerier. Se fx www.karbosphotoguide.com (linket åbner i nyt vindue).

Men så læser jeg en artikel, der ganske videnskabeligt påviser, at der sker en underbelysning i D70. Eller måske rettere en farvetonekurveforskydning. Læs selv artiklen på fotogenetic.dearingfilm.com. Den forklarer alt om problematikken. Og viser en genial løsning. Man skal simpelthen uploade en brugerdefineret tonekurve til kameraet - så er det fikset (duer både til Nikon D100 og D70).

Processen er meget enkel: Du skal have programmet Nikon Capture Control. Du kan hente en 30-dages testversion her..

Tilslut kameraet med USB-kablet og åbn Nikon Capture Control. Klik så på fanebladet Image Processing. Klik på Edit ved feltet Tone Comp.:

Nu kan du enten lave din egen kurve eller loade en anden kurve. På sitet fotogenetic.dearingfilm.com kan du downloade kurven fotogenetic_point_and_shoot_v41.ntc.

Hvis du klikker på knappen Load i det ovenstående skærmbillede, kan du loade den ny tonekurve.

Herefter skal du bare afslutte Nikon Capture Control, så er kurven til tid og evighed indlæst i kameraet. Du vil kunne se stor forskel på bilederne. Som forfatteren på fotogenetic-sitet beskriver, så er der tale om en generel kurve, som alle vil kunne have glæde af. Den kompenserer for den lidt skæve farvetonefordeling, der er standard i Nikons ellers så udmærkede kameraer. Du kan til enhver tid fjerne kurven igen ved at vælge Auto eller Normal i Nikon Capture Control. God fornøjelse!

  • Næste side
  • Forrige side

    www.karbosguide.dk. Copyright (c) 1996-2005 by Michael B. Karbo.