IP-telefoni

28.02.06. Der har været meget snak om IP-telefoni, og senest har der været en TV-udsendelse om emnet. Nogle familier har haft dårlige oplevelser med visse IP-telefoni-firmaer.

Jeg vil gerne give vores erfaringer videre, for de er positive. I juni 2005 besluttede vi os for at droppe TDC. Jeg havde længe været splittet i min holdning til TDC. Vi fik tit god service, men der var visse småting, som konstant irriterede. Prikken over i'et var en komplet unødvendig installation, der kostede os 995 kr. Vi fik nemlig sat et såkaldt 5-polet stik op i forbindelse med vores tyverialarm. Det kom aldrig til at virke. Årsagen var, at vi havde ISD-telefon, og der virker et 5-polet stik ikke - det glemte TDC bare at fortælle. De monterede det bare ...

Derfor var vi optimistiske, da IP-telefonien kom på markedet i foråret 2005. Jeg undersøgte de forskellige firmaer på markedet ved:

a): At sende firmaet en e-mail med forespørgsel til mine ønsker (flytning af vores eksisterende 7550XXXX-nummer mv.)

b): At ringe firmaet op

Det viste sig hurtigt, at de fleste af firmaerne, hverken besvarede e-mails eller tog telefonen. Der kom måske et e-mail-svar efter 24 eller 48 timer. Men ingen mulighed for at ringe dem op. Undtagelsen var firmaet Redspot, der er beliggende i Århus. Dem ringede jeg flere gange til og fik stille og rolig svar på mine spørgsmål. Redspot var øjensynlig lidt dyrere end visse - Redspot tager 20 kr/måned i abonnement, hvor andre var nede på 10 kr./måned. Jeg tænkte, at de ekstra 10 kr. måske var givet godt ud ...

Vi fik flyttet vores gamle fastnummer og opsagt TDC. Det tager nogle uger. I samme periode skiftede vi internet-leverandør fra TDC ADSL til TeliaStofanet (via kabel-TV). Så investerede vi i en Trådløs G router m. switch og QoS, nemlig Linksys WRT54GL (som idag kun koster godt 500 kr.). Den ser du her:

Routeren er fiks. Den er forbundet til vores internetforbindelse. Så har den indbygget router og switch med tre kabelforbindelse til pc'er plus trådløst access-point. Så det er faktisk en smart kasse, der forener mange funktioner:

 

Routeren skal konfigureres, før den virker. Det tog mig cirka fem minutter, via redspots udmærkede instruktionsvejledning. Herefter virkede det stort set uproblematisk. På et tidspunkt var jeg inde og pille i routerens opsætning, men det gav forskellige problemer med afbrudte samtaler. Jeg nulstillede routeren til de originale værdier, og siden har det kørt. Vi har altså både fastnettelefoni og internetadgang via vores kabelmodem, og det har nu kørt 9 måneder uden problemer.

Ligesom vi anbefaler mobiltelefoniselskabet Telmore, kan vi varmt anbefale Redspot. Begge selskaber giver god valuta for pengene, og har efter vores mening en sund og ukompliceret forretningsmodel. Alt kører over internettet, og det er let at betjene sig. Samtidig er der altid telefonbetjening, hvis man har brug for det.

  • Næste side
  • Forrige side

    www.karbosguide.dk. Copyright (c) 1996-2006 by Michael B. Karbo.